Jumaat, 16 Januari 2009

SINOPSIS PROGRAM BULANAN

Bengkel Teknik Belajar Berkesan

Tujuan bengkel ini diadakan adalah untuk memantapkan kemahiran belajar seperti teknik mendengar, teknik membaca, teknik menulis nota, teknik mengingat, teknik mengulang kaji dan sebagainya. Perlu disampaikan oleh pakar dalam bidang berkaitan.

Program motivasi

Pihak sekolah akan menjemput pakar motivasi profesional untuk mengendalikan program motivasi, supaya semua pelajar mempunyai semangat belajar yang tinggi, berkeinginan untuk mencapai kejayaan yang cemerlang dan mempunyai daya tahan untuk menghadapi segala rintangan yang boleh menghalang kejayaan.

Ceramah dan Bengkel Teknik Menjawab Soalan

Para pelajar akan didedahkan dan dibimbing untuk menjawab soalan peperiksaan dengan teknik yang betul, tepat dan berkesan. Guru pakar dari dalam dan luar sekolah bagi setiap mata pelajaran akan dijemput untuk menyampaikan ceramah dan mengendalikan bengkel berkenaan.

Bengkel Pengukuhan

Objektif program ini ialah untuk memberi pengukuhan tentang teknik menjawab soalan kepada para pelajar PMR dan SPM supaya mereka dapat menguasai teknik yang mantap agar mereka dapat menjawab soalan dengan lebih berkesan sebagai satu inisiatif untuk meningkatkan kecemerlangan akademik. Setiap panitia membuat review jawapan pelajar dalam ujian dan latihan untuk mengenal pasti kemahiran atau topik yang belum dikuasai oleh pelajar. Dalam program ini guru memberi tumpuan untuk mengukuhkan penguasaan teknik dan persembahan jawapan supaya lebih sempurna mengikut kehendak pemeriksa.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan