Jumaat, 16 Januari 2009

SINOPSIS PROGRAM AD HOC

Program khas bersama Unit SBP

Dari semasa ke semasa pegawai-pegawai dari kementerian, khususnya dari Unit SBP membuat lawatan ke sekolah. Oleh itu dicadangkan supaya diadakan perjumpaan khas calon-calon PMR dan SPM dengan pegawai berkenaan supaya matlamat dan hasrat murni kerajaan serta harapan masyarakat terhadap para pelajar SBP dapat disampaikan kepada pelajar. Antara tujuannya ialah untuk menyedarkan mereka tentang peranan dan tanggungjawab sebagai pelajar cemerlang yang terpilih ke SBP bagi memastikan mereka berupaya memberikan sumbangan yang lebih bermakna kepada Negara setelah mencapai kecemerlangan.

Program khas anjuran PIBG

Setiap tahun pihak PIBG merancang program tertentu untuk meningkatkan prestasi pelajar terutamanya dalam peperiksaan PMR dan SPM. Antaranya ialah sesi dialog PIBG dengan guru-guru dan pelajar-pelajar, ceramah motivasi dan lain-lain lagi. Penglibatan aktif PIBG dalam menganjurkan program seperti ini turut membantu meningkatkan kecemerlangan pelajar.

Program khas bersama STAROBA

Pihak STAROBA juga turut memberikan sumbangan yang besar dalam membantu meningkatkan kecemerlangan pelajar STAR setiap tahun dengan pelbagai program tersendiri. Sebagaimana yang diketahui umum, di kalangan ahli-ahli STAROBA sudah ramai yang berjaya menjawat jawatan tinggi dalam pelbagai agensi sama ada sektor awam, swasta ataupun menjadi tokoh korporat yang mempunyai empayar perniagaan sendiri. Mereka sering dijemput untuk berinteraksi dan berkongsi pengalaman dengan pelajar supaya boleh merangsang perasaan dan fikiran mereka untuk mengikut jejak tokoh-tokoh berkenaan. Kehadiran tokoh-tokoh besar tersebut sekurang-kurangnya boleh menjadi sumber inspirasi kepada pelajar untuk diteladani dan menjadi contoh ikutan pelajar hari ini dalam merencanakan kejayaan pada masa hadapan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan